GAG, Zumba e lezioni di gruppo servono?

Home \ Blog \ \ GAG, Zumba e lezioni di gruppo servono?

GAG, Zumba e lezioni di gruppo servono?

Share this:

Nelle palestre vengono proposti molti corsi serali: Gag, zumba, i corsi musicali, le lezioni di step, le lezioni di “funzionale”, e molti altri.

I benefici di queste attività

Le attività di gruppo a corpo libero o con piccoli pesi sono molto comuni nelle palestre. Prendiamo ad esempio attività come Zumba o GAG (sta per: gambe-addominali-glutei), così ci capiamo subito e andiamo direttamente al punto. Si tratta di attività aerobiche che prevedono il rinforzo di tutto il corpo consumando calorie. Sono attività divertenti, si socializza con gli altri clienti e si suda un po’. Insomma, i benefici ci sono, eccome.

Il problema sorge quando si vuole far passare un’attività con determinati obiettivi, per un’attività utile ad altri. Oppure si vuole far credere che l’attività proposta sia l’attività migliore in assoluto. Ognuno tira acqua al proprio mulino, certo, credo però che ci sia bisogno di un po’ di onestà da parte degli istruttori e consapevolezza da parte dei clienti. Dobbiamo sapere cosa stiamo facendo e a cosa serve.

Queste attività servono ad aumentare certamente il consumo energetico, abbiamo un innalzamento dei battiti cardiaci con conseguente miglioramento cardiovascolare. Innanzitutto dobbiamo SEMPRE chiederci qual è il nostro obiettivo, perché non tutti vogliono andare in palestra per un risultato specifico. Ci sono persone che vanno in palestra per socializzare e queste attività sono ottime. Ci sono persone che vanno in palestra giusto per farsi una sudata. Oppure ci sono altre persone che sono appassionate alle lezioni musicali, lo prendono un po’ come la loro disciplina, diciamo così. Quindi prima di dire ad una persona che quello che sta facendo è più o meno utile dobbiamo sapere qual è il suo vero obiettivo! Dobbiamo certamente aprire gli occhi invece a chi crede di raggiungere determinati obiettivi ignorando che sta sbagliando qualcosa. Un conto è giudicare, un conto è spiegare.

Mancanza di soggettività

Il mio compito è quello di spiegare i pro e i contro di alcune attività, compresa quella che propongo io. Analizzando qualsiasi lavoro in gruppo possiamo dire con certezza che manca la cosa più importante per raggiungere risultati: la soggettività! Ovviamente, con molte persone in una stanza, l’istruttore non può programmare un allenamento mirato per ogni persona. Proporrà degli allenamenti generali, i nuovi arrivati faranno molta fatica e i vecchi clienti riusciranno a fare tutto l’allenamento con facilità.

La mancanza di sovraccarichi.

Per migliorare il nostro corpo ci vanno i sovraccarichi, il muscolo reagisce ad un carico, e purtroppo non possono essere cento salite sullo step, o 20 minuti consecutivi di passi musicali a modificare il nostro corpo. Anche quei corsi che solitamente vengono chiamati “funzionale” (facendo credere di fare crossfit e illudendo i clienti) non hanno specificità e non possono avere carichi adeguati. Stiamo parlando sempre di gruppi di persone troppo diverse tra loro e obiettivi diversi. Così molte volte ci capita il solito circuit training (ben vengano i circuiti fatti bene, come extra però!) composto da 8-10 esercizi e con carichi standard per tutti, di conseguenza leggeri e con il muscolo che non avrà lo stimolo adeguato per crescere. Inizialmente ci sembreranno lavori faticosissimi ma dopo un po’ i benefici e i risultati iniziali si fermeranno.

L’acido lattico porta infiammazione

Un altro punto da analizzare, è l’accumulo di acido lattico senza un lavoro muscolare adeguato. Molti studi dimostrano come l’acido lattico, creando acidosi, è poco utile ai fini estetici, soprattutto per le donne che soffrono di cellulite. La cellulite è dovuta all’infiammazione, e un allenamento lattacido non è utile per combatterla. Vero che le donne a livello muscolare rispondono meglio ad allenamenti improntati sulla resistenza, ma in alcuni casi dobbiamo ragionare meglio. Un allenamento che porta un accumulo di lattato senza un lavoro muscolare è poco utile, e molte volte controproducente. Anche attività come GAG (il nome attira davvero tanto) non sono così utili ai fini muscolari come vogliono farci credere. Sono allenamenti a corpo libero, per sedentari sono ottimi ma per chi vuole dei risultati veri queste attività non stimolano a dovere la muscolatura. Vi ricordate che il gluteo è il muscolo più forte del nostro corpo e necessita di sovraccarichi veri?

Ad ognuno il suo, il personal trainer si occuperà dell’aumento di massa magra o dimagrimento, l’insegnante di GAG o Zumba si occuperà di far divertire, muovere un po’ e far sudare le persone, l’insegnante di pilates si occuperà di un allungamento della muscolatura e di un rinforzo leggero del core. Guardando le varie dirette sui social dei vari istruttori mi rendo conto di quanto la gente sia in balia delle bugie, e basta fare svariati squat a corpo libero con una sensazione di ingolfamento muscolare per credere che il muscolo stia lavorando, quando non è così. Muoverci un po’ a corpo libero non ci farà venire il gluteo sodo!

Alzare la ghisa non è divertente, sicuramente utile!

Abbiamo analizzato i pro e i contro delle attività serali delle palestre, divertenti ma poco utili per chi vuole risultati, utili per neofiti e sedentari ma poco utili per chi vuole risultati veri e cambiare il proprio fisico. Vi svelo anche i contro dell’attività che propongo io, l’allenamento con i sovraccarichi non è divertente, non permette di socializzare granchè perché se fatto seriamente non si ha molto recupero per chiacchierare e l’attività intensa non permette di comunicare durante l’esercizio ma permette di migliorare il nostro corpo. Dobbiamo avere la consapevolezza di quello che facciamo. Se voglio divertirmi e sudare un po’ mi allenerò con le classiche lezioni in gruppo serali, Gag, zumba ecc.. se voglio avere dei cambiamenti fisici utilizzerò la sala pesi.

Per sovraccarichi non si deve intendere per forza lo squat pesante sopra le spalle. Si deve partire gradualmente e in base alle caratteristiche del cliente.

52 commenti

  1. cell phone hackers for hire in 17 Luglio 2024 il 20:49

    Great write-up, I’m regular visitor of one’s site, maintain up the excellent operate, and It is going to be a regular visitor for a lengthy time.

  2. cognicare pro review in 17 Luglio 2024 il 03:31

    There are some attention-grabbing cut-off dates in this article however I don’t know if I see all of them center to heart. There is some validity but I’ll take maintain opinion until I look into it further. Good article , thanks and we would like extra! Added to FeedBurner as well

  3. affitto casa sicuro in 17 Luglio 2024 il 03:23

    Hello very nice blog!! Man .. Excellent .. Wonderful .. I’ll bookmark your site and take the feeds also…I’m glad to search out so many helpful information here within the post, we’d like work out more strategies on this regard, thanks for sharing.

  4. gestire affitti brevi varese in 17 Luglio 2024 il 00:58

    I have not checked in here for a while because I thought it was getting boring, but the last several posts are great quality so I guess I will add you back to my everyday bloglist. You deserve it my friend 🙂

  5. iptv abonnement in 16 Luglio 2024 il 22:29

    so much excellent information on here, : D.

  6. copriletto matrimoniale in 15 Luglio 2024 il 21:50

    I very thankful to find this website on bing, just what I was looking for : D besides bookmarked.

  7. here are the findings in 13 Luglio 2024 il 13:22

    he blog was how do i say it… relevant, finally something that helped me. Thanks

  8. Lean Body Tonic in 11 Luglio 2024 il 20:23

    Dead pent articles, thank you for selective information. “No human thing is of serious importance.” by Plato.

  9. Cognicare Pro in 11 Luglio 2024 il 20:23

    A large percentage of of what you articulate happens to be astonishingly legitimate and that makes me wonder the reason why I had not looked at this in this light previously. Your piece truly did turn the light on for me as far as this subject goes. Nevertheless at this time there is actually 1 issue I am not too comfortable with and whilst I make an effort to reconcile that with the actual core theme of your issue, permit me observe what the rest of your subscribers have to point out.Well done.

  10. hire a hacker in 9 Luglio 2024 il 23:21

    Merely wanna remark on few general things, The website pattern is perfect, the subject matter is very wonderful : D.

  11. link alternatif raja76 in 8 Luglio 2024 il 15:06

    I’m curious to find out what blog platform you happen to be using? I’m having some minor security problems with my latest website and I’d like to find something more safeguarded. Do you have any recommendations?

  12. Nano defense pro reviews in 8 Luglio 2024 il 05:18

    Would love to incessantly get updated great website! .

  13. joint genesis in 6 Luglio 2024 il 10:07

    Very interesting information!Perfect just what I was searching for!

  14. link alternatif raja76 in 5 Luglio 2024 il 19:31

    You must participate in a contest for top-of-the-line blogs on the web. I’ll advocate this site!

  15. raja76 in 5 Luglio 2024 il 11:43

    Very interesting subject, regards for posting. “There are several good protections against temptations, but the surest is cowardice.” by Mark Twain.

  16. slot asia76 in 4 Luglio 2024 il 04:53

    I truly appreciate this post. I¦ve been looking all over for this! Thank goodness I found it on Bing. You’ve made my day! Thank you again

  17. sportaza casino in 3 Luglio 2024 il 01:15

    This website online is known as a stroll-by way of for all the info you wanted about this and didn’t know who to ask. Glimpse here, and also you’ll positively uncover it.

  18. Java Burn in 2 Luglio 2024 il 02:06

    Regards for helping out, great information. “Whoever obeys the gods, to him they particularly listen.” by Homer.

  19. gutoptim review in 1 Luglio 2024 il 04:52

    Its good as your other blog posts : D, appreciate it for posting. “To be able to look back upon ones life in satisfaction, is to live twice.” by Kahlil Gibran.

  20. leanbiome in 1 Luglio 2024 il 00:50

    What Is LeanBiome?LeanBiome is a natural weight loss supplement that reverses bacterial imbalance in your gut microbiome with the help of nine science-backed lean bacteria species with Greenselect Phytosome, a caffeine-free green tea extract crafted with patented

  21. renew review in 29 Giugno 2024 il 13:57

    I genuinely enjoy studying on this internet site, it has superb content.

  22. {MAX3162EAI|MAX3162EAI+|MAX3162EAI 28-SSOP+ in 27 Giugno 2024 il 21:52

    excellent post.Never knew this, regards for letting me know.

  23. AD8031ARTZ-REEL7 in 27 Giugno 2024 il 21:17

    I discovered your blog website on google and examine a number of of your early posts. Continue to keep up the excellent operate. I just further up your RSS feed to my MSN News Reader. Seeking ahead to reading more from you afterward!…

  24. How to ship from China to Austria in 27 Giugno 2024 il 18:33

    Howdy! I know this is kind of off topic but I was wondering which blog platform are you using for this site? I’m getting tired of WordPress because I’ve had problems with hackers and I’m looking at options for another platform. I would be awesome if you could point me in the direction of a good platform.

  25. Supplement Vitamin Pill Bottle in 27 Giugno 2024 il 17:08

    I got what you intend, appreciate it for putting up.Woh I am pleased to find this website through google.

  26. Obsolete electronic components in 27 Giugno 2024 il 15:30

    I am so happy to read this. This is the kind of manual that needs to be given and not the accidental misinformation that’s at the other blogs. Appreciate your sharing this greatest doc.

  27. massaggiatrici milano in 27 Giugno 2024 il 09:28

    I’ve been absent for some time, but now I remember why I used to love this site. Thank you, I will try and check back more frequently. How frequently you update your web site?

  28. The Genius Wave in 27 Giugno 2024 il 09:14

    Magnificent items from you, man. I’ve understand your stuff prior to and you’re simply too wonderful. I really like what you have got right here, really like what you’re saying and the way in which you assert it. You’re making it enjoyable and you continue to care for to keep it sensible. I can not wait to learn far more from you. That is actually a wonderful web site.

  29. VenoPlus 8 in 26 Giugno 2024 il 08:13

    Loving the info on this internet site, you have done great job on the posts.

  30. asia76 in 25 Giugno 2024 il 07:11

    so much wonderful information on here, : D.

  31. Javaburn in 24 Giugno 2024 il 22:11

    hello!,I really like your writing so much! percentage we be in contact more about your post on AOL? I require a specialist on this space to unravel my problem. Maybe that is you! Looking ahead to see you.

  32. cognomi italiano in 24 Giugno 2024 il 22:05

    of course like your web-site however you need to take a look at the spelling on quite a few of your posts. Many of them are rife with spelling problems and I find it very troublesome to tell the reality then again I’ll surely come back again.

  33. Insta PRO in 22 Giugno 2024 il 12:50

    Some truly marvellous work on behalf of the owner of this web site, dead outstanding articles.

  34. küche schwarz in 20 Giugno 2024 il 13:45

    Good write-up, I am normal visitor of one¦s blog, maintain up the excellent operate, and It is going to be a regular visitor for a lengthy time.

  35. herpagreens review in 17 Giugno 2024 il 13:42

    Magnificent beat ! I wish to apprentice whilst you amend your web site, how can i subscribe for a weblog site? The account helped me a acceptable deal. I were a little bit familiar of this your broadcast provided brilliant clear idea

  36. renew reviews in 17 Giugno 2024 il 04:13

    What is Renew? Renew is a dietary supplement designed to support blood flow while also aiming to boost testosterone levels andprovide an explosive energy drive

  37. Sugar defender drops in 14 Giugno 2024 il 15:12

    Hi my family member! I wish to say that this post is amazing, nice written and come with almost all important infos. I would like to see extra posts like this .

  38. social media hackers for hire in 12 Giugno 2024 il 00:59

    Its like you read my mind! You seem to know so much about this, like you wrote the book in it or something. I think that you can do with some pics to drive the message home a bit, but instead of that, this is wonderful blog. A great read. I will certainly be back.

  39. wheel of names in 11 Giugno 2024 il 00:16

    you will have an excellent blog here! would you wish to make some invite posts on my blog?

  40. number picker wheel in 10 Giugno 2024 il 21:31

    I view something really interesting about your site so I saved to fav.

  41. Fitspresso review in 9 Giugno 2024 il 02:12

    I really like your writing style, good information, regards for posting : D.

  42. kerassentials review in 6 Giugno 2024 il 19:46

    Some genuinely interesting information, well written and broadly speaking user friendly.

  43. Sugar Defender in 5 Giugno 2024 il 11:35

    The next time I read a blog, I hope that it doesnt disappoint me as much as this one. I mean, I know it was my choice to read, but I actually thought youd have something interesting to say. All I hear is a bunch of whining about something that you could fix if you werent too busy looking for attention.

  44. phone hackers for hire in 4 Giugno 2024 il 15:21

    I am perpetually thought about this, regards for posting.

  45. Pura vive in 4 Giugno 2024 il 06:29

    Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as though you relied on the video to make your point. You clearly know what youre talking about, why waste your intelligence on just posting videos to your weblog when you could be giving us something informative to read?

  46. balmorex pro review in 3 Giugno 2024 il 23:30

    Hello there, just become alert to your weblog thru Google, and found that it’s truly informative. I am going to watch out for brussels. I’ll be grateful in the event you continue this in future. Many other folks will probably be benefited from your writing. Cheers!

  47. cerebrozen in 3 Giugno 2024 il 12:18

    I’m really inspired along with your writing talents and also with the format to your blog. Is this a paid theme or did you modify it your self? Either way stay up the nice quality writing, it is rare to look a great weblog like this one these days..

  48. Javaburn review in 29 Maggio 2024 il 17:04

    Great post. I am facing a couple of these problems.

  49. Dudley Koss in 27 Maggio 2024 il 09:07

    Have you ever thought about adding a little bit more than just your articles? I mean, what you say is fundamental and everything. Nevertheless imagine if you added some great photos or videos to give your posts more, “pop”! Your content is excellent but with images and video clips, this website could undeniably be one of the most beneficial in its niche. Wonderful blog!

  50. Fitpsresso in 27 Maggio 2024 il 04:39

    Good info. Lucky me I reach on your website by accident, I bookmarked it.

  51. Serolean in 26 Maggio 2024 il 23:01

    Woah! I’m really digging the template/theme of this website. It’s simple, yet effective. A lot of times it’s difficult to get that “perfect balance” between superb usability and visual appearance. I must say you’ve done a fantastic job with this. Also, the blog loads very quick for me on Opera. Excellent Blog!

  52. Fitspresso review in 23 Maggio 2024 il 15:33

    I will immediately grab your rss as I can not find your e-mail subscription link or e-newsletter service. Do you’ve any? Please let me know so that I could subscribe. Thanks.

Lascia un commento





Alex

Laganà

Nato il 4/2/1993, fin da piccolo pratico calcio, sport che pratico tutt'ora. Durante gli studi universitari lavoro in diversi centri sportivi e palestre, capendo che quello non è l'ambiente che fa per me. Una volta raggiunto il traguardo della laurea nel 2016 inizio così la mia attività di personal trainer e apro il mio studio a Volvera. Nel mio studio seguo i miei clienti in ogni allenamento. Nel mio tempo libero mi piace studiare e ho avuto modo di frequentare diversi corsi, che mi hanno permesso di specializzarmi nel personal training, nella preparazione atletica, nell'allenamento funzionale e nel recupero infortuni. Nel 2019 decido di aprire questo blog per trasmettere le mie conoscenze a tutti coloro che hanno voglia di imparare e desiderano migliorare il loro stile di vita.

132

Codice sconto: lagana10