Motivazione, impegno e rispetto dei recuperi

Home \ Blog \ \ Motivazione, impegno e rispetto dei recuperi

Motivazione, impegno e rispetto dei recuperi

,

Share this:

Avere la giusta motivazione è importante per raggiungere degli obiettivi. Senza di essa perderemo solo tempo. Nel fitness, nello sport, nella vita in genere. Per qualsiasi cosa è necessario avere la giusta motivazione e la giusta voglia.

La domanda è direttamente proporzionale all’offerta. Così, palestre e clientela seguono questa teoria classica. Il numero di clienti è sempre più alto, così il numero di palestre e personal trainer o presunti tali è sempre in crescita.

Che cosa spinge tutte queste persone a cimentarsi nel fitness? E’ solo una moda o effettivamente la massa si sta rendendo conto dell’importanza del movimento, ed in particolare dell’utilizzo di sovraccarichi?

Certamente la TV regala alla società un’immagine di uomo e donna ideale, che quasi impone il mantenersi in forma, in modo quasi ossessionato. Sui social le modelle e non solo, sfoggiano fisici mozzafiato, i ragazzi mostrano fisici scultorei con i relativi video dei loro allenamenti. E questo vedere gli altri e voler ben apparire la possiamo chiamare forse motivazione?

Le palestre si riempiono, ma sono pochi quelli che realmente si impegnano su tutti i fronti. Vedo molte persone che durano poco più di due mesi, persone che passeggiano, alcuni stanno al telefono, insomma sono pochi quelli che si allenano seriamente. La motivazione è la parola chiave, ma può avere diversi significati.

Dunque, prima di iscriversi in palestra bisogna avere la giusta motivazione. Bisogna guardarsi allo specchio e chiedersi se si è disposti a fare qualche piccolo sacrificio al fine di ottenere buoni risultati. Se la risposta è si, allora si può iniziare un percorso, altrimenti la strada per mollare sarebbe in discesa. La motivazione bisogna cercarla solo dentro di sè, non possiamo aspettare che sia il personal trainer a trovare chissà quale motivazione sperduta dentro di noi. Chi ha voglia e non ha fretta, sarà uno di quei pochi fisicati invidiati in spiaggia. Chi non ha voglia, rimarrà con le sue mille scuse, probabilmente sul divano a mangiare patatine.

La motivazione non sta solo nell’allenarsi e nel mangiare meglio rispetto a prima. Bisogna cambiare mentalità, è questa la parte difficile. Seguire un programma per del tempo non è difficile di per sè, basta trascinarsi in palestra e spingere. Quello che fa la differenza però è appunto la testa.

Quello che fa la differenza è l’andare a buttare la spazzatura senza sbuffare perchè ho due rampe di scale da fare, è portare il cane a fare una passeggiata volentieri perchè non mi pesa fare del movimento, è scegliere di muoversi in bici o a piedi il più possibile perchè l’auto mi serve solo per fare km, non per andare in punta alla via. Insomma. la motivazione è una cosa complessa ma banale allo stesso tempo. Solo chi cambia con la testa cambierà fisicamente e soprattutto non ricambierà in peggio.

Credo che molti si ritrovino in questi piccoli esempi di pigrizia, ecco sappiate che è dalle piccole cose che si cambia! Poi ovviamente dieta e allenamento sono fondamentali, ma pensate che siano solamente 2-3 ore settimanali di allenamento a fare la differenza?

L’impegno e la motivazione che abbiamo dentro di noi

L’impegno non è un parametro studiato sui libri. Abbiamo già parlato del carico e dell’intensità, e d frequenza cardiaca. Questi sono parametri importanti, perché ci indicano qual è lo sforzo per il soggetto che si sta allenando, quindi una corsa ad una determinata % bpm o un sollevamento ad una determinata % 1RM. Un 5×4 con 60% 1RM non è uguale ad un 5×4 con 88% 1RM, così come una corsa fatta al 60% è diversa da una corsa all’80%.

Lo so che per alcuni di voi non sono molto chiari certi termini, mi spiego meglio. Per “bpm” si intendono i battiti cardiaci al minuto, a riposo un uomo ha circa 60-70 battiti al minuto. Per 1RM si intende il proprio massimale di un esercizio fitness. Ad esempio se il mio massimale di panca piana è di 100kg, il 90% 1RM consiste in 90 kg. In pratica si tratta di percentuali.

La capacità dell’atleta a gestire un carico al massimo delle proprie possibilità fisiche è anche una componente mentale che va allenata. Ci vanno anni di allenamenti per reclutare il maggior numero di fibre muscolari, bisogna avere una buona tecnica, una buona percezione e propriocezione e come detto una buona forza mentale, la giusta motivazione.

Io vorrei concentrarmi su un altro punto fondamentale. L’impegno che ci mette il cliente o l’atleta. L’impegno che ci mette tra un esercizio e l’altro, l’impegno che ci mette nello spingere al massimo delle proprie possibilità senza risparmiarsi. Non c’è una descrizione scientifica a riguardo, possiamo definirlo semplicemente “impegno” e senza di esso i risultati faticheranno ad arrivare.

Vedo molte persone eseguire la loro serie nel modo corretto, con la giusta tecnica e il giusto carico ma poi si alzano con estrema calma, fanno due parole, si guardano intorno e poi fanno partire il cronometro. Una volta finito l’ipotetico minuto di recupero, stoppano il tempo, guardano il cellulare, ancora due parole con un amico e poi ripartono con calma. Niente da dire quindi sull’esecuzione in sé dell’esercizio, ma quel minuto di recupero da 60 secondi è diventato 1’30”! Più che di impegno potremmo anche parlare appunto di rispetto del recupero.

I tempi di recupero

Riporto un altro esempio per farvi capire meglio ciò che voglio dirvi. Pensiamo agli allenamenti a circuito o anche solo alle super-serie. Dovrebbero passare ipoteticamente zero secondi tra un esercizio e l’altro invece cosa accade solitamente in palestra? Il cliente esegue il suo esercizio e subito dopo dovrebbe eseguire uno o più esercizi, invece accade che tra un esercizio e l’altro passa del tempo, c’è una sorta di recupero tra un esercizio e l’altro e questo è sbagliato, cambia lo scopo della scheda.

C’è molta differenza tra aspettare zero secondi tra un esercizio e l’altro e recuperare, ovvero bere un goccio d’acqua, aspettare un attimo, guardarsi intorno, prendere fiato e poi fare l’altro esercizio. Ecco, su questo non c’è intensità o scienza che tenga, è impegno, è fame di arrivare ad un risultato.

Ipotizziamo che il cliente debba eseguire 10 burpees, un conto è farli in 30 secondi, un conto in un minuto. Nel primo caso avrò i battiti a mille, avrò il fiatone. Lo scopo dell’allenamento magari era alzare i battiti e ci sarò riuscito. Nel secondo caso finirò l’esercizio come previsto dall’allenamento, ma l’obiettivo non sarà raggiunto. Questo può fare la differenza tra chi ottiene risultati e chi no.

Un altro esempio? Mi è capitato molte volte di aiutare un cliente con la panca piana. Magari vedo chiaramente che avrebbe 5-6 ripetizioni, invece per debolezza mentale o per poco impegno si ferma a 3-4 posando il bilanciere prima del dovuto. Questa magari è anche poca convinzione, chiamiamola come vogliamo. Non si tratta di motivazione, la motivazione e l’attitudine al lavoro bisogna trovarla dentro di noi!

Vedo molti video sui social che fanno passare un concetto sbagliato, ovvero che nel fitness bisogna avere un compagno di allenamento o un allenatore che ci motivi, che ci dica parole motivazionali forti per farci impegnare al massimo, altrimenti non ci si allena al massimo. Il bodybuilding e la palestra in generale è l’unico mondo dove c’è questa credenza. Perchè i ciclisti o i professionisti di qualsiasi sport danno già per assodata e scontata la motivazione? E’ brutto e crudo da dire ma se non hai motivazione stai a casa. Chi vuole fare sport e attività in generale deve avere la forza dentro di sè.

58 commenti

  1. affitto casa sicuro in 17 Luglio 2024 il 03:26

    Today, I went to the beach with my kids. I found a sea shell and gave it to my 4 year old daughter and said “You can hear the ocean if you put this to your ear.” She placed the shell to her ear and screamed. There was a hermit crab inside and it pinched her ear. She never wants to go back! LoL I know this is entirely off topic but I had to tell someone!

  2. gestire affitti brevi varese in 17 Luglio 2024 il 01:23

    Hi! Do you know if they make any plugins to protect against hackers? I’m kinda paranoid about losing everything I’ve worked hard on. Any suggestions?

  3. iptv abonnement in 16 Luglio 2024 il 21:53

    Hello, you used to write great, but the last several posts have been kinda boring… I miss your super writings. Past several posts are just a little bit out of track! come on!

  4. SightCare reviews in 16 Luglio 2024 il 10:14

    I have been surfing online more than three hours today, yet I never found any interesting article like yours. It’s pretty worth enough for me. Personally, if all website owners and bloggers made good content as you did, the internet will be much more useful than ever before.

  5. copriletto matrimoniale in 15 Luglio 2024 il 21:04

    I gotta bookmark this internet site it seems invaluable invaluable

  6. Pineal Xt in 15 Luglio 2024 il 07:45

    Hello there! Do you know if they make any plugins to protect against hackers? I’m kinda paranoid about losing everything I’ve worked hard on. Any tips?

  7. Quietum Plus in 14 Luglio 2024 il 09:48

    Pretty component of content. I simply stumbled upon your weblog and in accession capital to say that I get in fact loved account your weblog posts. Any way I’ll be subscribing for your augment or even I fulfillment you get entry to consistently rapidly.

  8. navigate to this web-site in 13 Luglio 2024 il 13:21

    You have brought up a very fantastic points, regards for the post.

  9. leanbiome in 12 Luglio 2024 il 05:05

    What Is LeanBiome? LeanBiome is a natural dietary supplement that promotes healthy weight loss.

  10. leanbiome reviews in 12 Luglio 2024 il 03:03

    What Is LeanBiome? LeanBiome is a natural dietary supplement that promotes healthy weight loss.

  11. austin outdoor lighting design in 10 Luglio 2024 il 11:34

    I rattling happy to find this site on bing, just what I was searching for : D as well saved to fav.

  12. raja 76 in 8 Luglio 2024 il 15:33

    This really answered my problem, thank you!

  13. joint genesis review in 6 Luglio 2024 il 09:52

    Utterly composed written content, appreciate it for information .

  14. raja76 in 5 Luglio 2024 il 19:16

    I love it when people come together and share opinions, great blog, keep it up.

  15. raja76 in 5 Luglio 2024 il 12:13

    This web site is really a walk-through for all of the info you wanted about this and didn’t know who to ask. Glimpse here, and you’ll definitely discover it.

  16. asia 76 in 4 Luglio 2024 il 04:20

    Does your site have a contact page? I’m having a tough time locating it but, I’d like to shoot you an email. I’ve got some recommendations for your blog you might be interested in hearing. Either way, great blog and I look forward to seeing it develop over time.

  17. Prodentim in 3 Luglio 2024 il 20:42

    I always was concerned in this topic and still am, thanks for putting up.

  18. sportaza scommesse in 3 Luglio 2024 il 01:23

    Hey there! I know this is kinda off topic however I’d figured I’d ask. Would you be interested in trading links or maybe guest writing a blog article or vice-versa? My website covers a lot of the same topics as yours and I feel we could greatly benefit from each other. If you’re interested feel free to send me an e-mail. I look forward to hearing from you! Fantastic blog by the way!

  19. hire a hacker to recover an account in 2 Luglio 2024 il 15:23

    As I website possessor I conceive the content material here is really wonderful, thankyou for your efforts.

  20. the wealth signal in 29 Giugno 2024 il 23:42

    What Is Wealth Signal? Wealth Signal isn’t just a financial tool; it’s a new way of thinking about and achieving wealth. Unlike traditional methods that focus on external strategies, Wealth Signal emphasizes changing your internal mindset.

  21. MAX3232CSE+ in 27 Giugno 2024 il 21:01

    hey there and thanks in your info – I’ve definitely picked up something new from proper here. I did however expertise some technical points the usage of this site, since I experienced to reload the site lots of instances previous to I could get it to load correctly. I had been puzzling over if your hosting is OK? No longer that I’m complaining, however sluggish loading circumstances occasions will sometimes affect your placement in google and could damage your high quality score if advertising and ***********|advertising|advertising|advertising and *********** with Adwords. Anyway I’m including this RSS to my e-mail and can glance out for a lot more of your respective interesting content. Make sure you update this once more very soon..

  22. Sea Freight from China to Romania in 27 Giugno 2024 il 19:33

    Somebody essentially help to make seriously articles I would state. This is the first time I frequented your website page and thus far? I amazed with the research you made to make this particular publish extraordinary. Fantastic job!

  23. Supplement Vitamin Pill Bottle in 27 Giugno 2024 il 17:12

    Very interesting info!Perfect just what I was looking for!

  24. BOM Components Supply in 27 Giugno 2024 il 15:09

    Terrific paintings! That is the type of info that are meant to be shared across the internet. Disgrace on Google for not positioning this put up upper! Come on over and seek advice from my website . Thank you =)

  25. Fitspresso reviews in 27 Giugno 2024 il 11:37

    Have you ever thought about writing an e-book or guest authoring on other blogs? I have a blog based on the same information you discuss and would really like to have you share some stories/information. I know my readers would appreciate your work. If you are even remotely interested, feel free to send me an e-mail.

  26. massaggi erotici in 27 Giugno 2024 il 09:24

    This blog is definitely rather handy since I’m at the moment creating an internet floral website – although I am only starting out therefore it’s really fairly small, nothing like this site. Can link to a few of the posts here as they are quite. Thanks much. Zoey Olsen

  27. iphone hackers for hire in 27 Giugno 2024 il 01:46

    I’ve recently started a site, the information you offer on this website has helped me tremendously. Thank you for all of your time & work.

  28. Java Burn review in 26 Giugno 2024 il 15:01

    There is perceptibly a bunch to know about this. I consider you made various nice points in features also.

  29. asia76 in 25 Giugno 2024 il 07:25

    You made some nice points there. I looked on the internet for the topic and found most individuals will go along with with your site.

  30. cognomi africani in 24 Giugno 2024 il 21:28

    Thanks for sharing excellent informations. Your web-site is so cool. I’m impressed by the details that you have on this blog. It reveals how nicely you perceive this subject. Bookmarked this web page, will come back for extra articles. You, my pal, ROCK! I found simply the information I already searched everywhere and simply could not come across. What an ideal web site.

  31. LeanBiome in 23 Giugno 2024 il 23:18

    I think other web site proprietors should take this website as an model, very clean and great user friendly style and design, as well as the content. You’re an expert in this topic!

  32. Spotify Premium in 22 Giugno 2024 il 03:42

    It’s in point of fact a great and helpful piece of information. I’m happy that you shared this useful info with us. Please stay us informed like this. Thanks for sharing.

  33. rtp aminototo in 21 Giugno 2024 il 12:20

    I got what you intend, appreciate it for putting up.Woh I am pleased to find this website through google. “If one does not know to which port one is sailing, no wind is favorable.” by Seneca.

  34. Zencortex in 20 Giugno 2024 il 04:09

    Nearly all of what you assert is supprisingly accurate and that makes me ponder why I had not looked at this in this light previously. This particular piece really did switch the light on for me as far as this subject matter goes. Nonetheless there is one point I am not necessarily too comfortable with so whilst I try to reconcile that with the core theme of your issue, permit me observe exactly what all the rest of the visitors have to say.Very well done.

  35. The Genius Wave in 20 Giugno 2024 il 01:14

    Thankyou for this terrific post, I am glad I discovered this web site on yahoo.

  36. Cardio Shield Review in 19 Giugno 2024 il 18:46

    Hello, you used to write great, but the last few posts have been kinda boring?K I miss your great writings. Past several posts are just a little out of track! come on!

  37. Gutoptim in 18 Giugno 2024 il 20:30

    Wow! Thank you! I continuously needed to write on my website something like that. Can I implement a portion of your post to my website?

  38. Pronail Complex in 18 Giugno 2024 il 17:59

    It’s really a cool and helpful piece of information. I’m glad that you shared this helpful info with us. Please keep us up to date like this. Thanks for sharing.

  39. Fitspresso reviews in 17 Giugno 2024 il 18:20

    I cling on to listening to the news broadcast lecture about receiving free online grant applications so I have been looking around for the top site to get one. Could you advise me please, where could i acquire some?

  40. free webcams in 17 Giugno 2024 il 05:01

    I enjoy looking through and I believe this website got some genuinely utilitarian stuff on it! .

  41. cantinalamarchesa.it/ in 16 Giugno 2024 il 23:18

    Great post, I conceive people should learn a lot from this blog its real user genial.

  42. Sumatra slim belly tonic reviews in 15 Giugno 2024 il 17:27

    Really great visual appeal on this web site, I’d rate it 10 10.

  43. rapamycin in 13 Giugno 2024 il 23:03

    WONDERFUL Post.thanks for share..extra wait .. …

  44. Sugar Defender in 12 Giugno 2024 il 10:46

    Today, I went to the beachfront with my kids. I found a sea shell and gave it to my 4 year old daughter and said “You can hear the ocean if you put this to your ear.” She put the shell to her ear and screamed. There was a hermit crab inside and it pinched her ear. She never wants to go back! LoL I know this is entirely off topic but I had to tell someone!

  45. Ikaria Lean Belly Juice in 9 Giugno 2024 il 07:16

    Hello there, I found your site via Google while looking for a related topic, your site came up, it looks great. I’ve bookmarked it in my google bookmarks.

  46. Sight Care in 6 Giugno 2024 il 19:24

    Woah! I’m really enjoying the template/theme of this website. It’s simple, yet effective. A lot of times it’s challenging to get that “perfect balance” between superb usability and visual appeal. I must say you have done a excellent job with this. Also, the blog loads extremely quick for me on Opera. Exceptional Blog!

  47. venoplus 8 review in 6 Giugno 2024 il 09:15

    Great – I should definitely pronounce, impressed with your website. I had no trouble navigating through all tabs and related information ended up being truly simple to do to access. I recently found what I hoped for before you know it in the least. Reasonably unusual. Is likely to appreciate it for those who add forums or something, web site theme . a tones way for your client to communicate. Excellent task..

  48. Java Burn in 5 Giugno 2024 il 08:51

    Thanks , I’ve just been looking for information approximately this topic for ages and yours is the greatest I’ve found out so far. But, what in regards to the conclusion? Are you positive about the supply?

  49. boostaro in 5 Giugno 2024 il 08:28

    You could certainly see your enthusiasm in the work you write. The sector hopes for more passionate writers like you who are not afraid to say how they believe. Always follow your heart. “Until you walk a mile in another man’s moccasins you can’t imagine the smell.” by Robert Byrne.

  50. Java Burn in 2 Giugno 2024 il 17:19

    I was suggested this web site by my cousin. I am not sure whether this post is written by him as nobody else know such detailed about my problem. You are incredible! Thanks!

  51. java burn in 1 Giugno 2024 il 10:55

    What Is Java Burn? Java Burn is an herbal weight loss formula that comes in the form of sachets of fine powder.

  52. Ikaria Lean Belly Juice reviews in 30 Maggio 2024 il 11:44

    I have to show thanks to you just for bailing me out of this type of setting. Because of checking throughout the search engines and coming across strategies which were not productive, I believed my entire life was done. Living without the approaches to the problems you have sorted out through the guide is a critical case, as well as the kind which may have in a negative way damaged my career if I had not encountered the blog. Your actual capability and kindness in controlling all areas was excellent. I don’t know what I would’ve done if I had not encountered such a stuff like this. I can also at this moment look ahead to my future. Thanks for your time very much for this impressive and amazing help. I won’t think twice to recommend the website to any person who needs to have guidance about this topic.

  53. Sight Care review in 29 Maggio 2024 il 02:43

    hey there and thank you in your info – I have definitely picked up anything new from proper here. I did on the other hand expertise a few technical points the use of this site, since I skilled to reload the web site a lot of occasions previous to I may get it to load properly. I were puzzling over if your web host is OK? Now not that I’m complaining, however slow loading cases instances will very frequently have an effect on your placement in google and could harm your quality ranking if ads and ***********|advertising|advertising|advertising and *********** with Adwords. Anyway I am including this RSS to my e-mail and could glance out for a lot more of your respective interesting content. Make sure you update this once more very soon..

  54. Neotonics reviews in 28 Maggio 2024 il 19:33

    You could certainly see your skills in the work you write. The world hopes for more passionate writers like you who are not afraid to say how they believe. Always follow your heart.

  55. iptv maroc in 28 Maggio 2024 il 08:55

    Thank you for another magnificent post. Where else could anybody get that type of information in such a perfect manner of writing? I’ve a presentation subsequent week, and I am at the search for such info.

  56. leanbiome in 28 Maggio 2024 il 04:50

    What Is LeanBiome? LeanBiome, a new weight loss solution, includes beneficial strains of gut bacteria that work fast for weight loss.

  57. Fitpsresso in 27 Maggio 2024 il 03:32

    I?¦ve read a few good stuff here. Certainly price bookmarking for revisiting. I wonder how so much effort you put to create any such fantastic informative site.

  58. Pronerve 6 in 23 Maggio 2024 il 16:30

    This is the precise weblog for anyone who needs to search out out about this topic. You understand a lot its nearly laborious to argue with you (not that I actually would want…HaHa). You undoubtedly put a new spin on a subject thats been written about for years. Great stuff, just great!

Lascia un commento





Alex

Laganà

Nato il 4/2/1993, fin da piccolo pratico calcio, sport che pratico tutt'ora. Durante gli studi universitari lavoro in diversi centri sportivi e palestre, capendo che quello non è l'ambiente che fa per me. Una volta raggiunto il traguardo della laurea nel 2016 inizio così la mia attività di personal trainer e apro il mio studio a Volvera. Nel mio studio seguo i miei clienti in ogni allenamento. Nel mio tempo libero mi piace studiare e ho avuto modo di frequentare diversi corsi, che mi hanno permesso di specializzarmi nel personal training, nella preparazione atletica, nell'allenamento funzionale e nel recupero infortuni. Nel 2019 decido di aprire questo blog per trasmettere le mie conoscenze a tutti coloro che hanno voglia di imparare e desiderano migliorare il loro stile di vita.

132

Codice sconto: lagana10